Een greep columns

Spasiba

De taxi was een kwartier te laat.

Dat zou in principe geen probleem moeten opleveren, echter op vrijdag vertrekt men altijd iets eerder en loopt het al vroeg in de middag behoorlijk vast. Met een ‘Maak je maar geen zorgen’, werd ik uitgezwaaid en ik vroeg me meteen af hoeveel zorgen ik me moest maken.

In een georganiseerd land als Nederland weet je over het algemeen waar je aan toe bent. Je stapt in het nieuwste model van Mercedes, de chauffeur heeft een vriendelijk praatje en hij loodst je op comfortabele wijze naar de plaats van bestemming.

Natuurlijk gaat het er in Nederland ook wel eens warm aan toe. Gedoe over taxipassen en het vrij geven van de markt zorgen voor opstandig gedrag. Een dergelijk conflict los je dan op door een directeur eruit te lazeren. Dick Grijpink van Taxi Centrale Amsterdam weet daar alles van. En de nieuwe heren? Ach, ze dronken een glas, piesten een plas en alles bleef zoals het was!

Mijn chauffeurtje was van een ander kaliber. Dit was de buitencategorie. En buiten geldt het recht van de sterkste. De wet van de jungle. Het is eten of gegeten worden. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Me, myself and I.

De grootste successen worden bereikt met een opgewonden standje in een afzichtelijk kleine taxi. Mijn chauffeur was de belichaming van het opgewonden standje, terwijl de mogelijke toekomstige staat van de auto duidelijk ondergeschikt was aan de missie. Voeg daarbij het feit dat mijn vriend al een kwartier te laat was en het verkeer inderdaad al aardig op gang was gekomen en je hebt het recept voor de dollemansrit van je leven. De nieuwe attractie van de Efteling, De Vliegende Hollander, is hierbij vergeleken maar een zielig stukje paardentram.

Mijn chauffeur maakte van een tweebaansweg een vier-baans weg. Stond bij een kruispunt altijd vooraan, ook als dat fysiek onmogelijk was. Wist alles van thermodynamica, had althans het begrip entropie (chaos) goed begrepen. Trok op van nul naar vijftig in 2 seconden en wist binnen een halve seconde ook weer stil te staan. Dat was nodig omdat er nog meer opgewonden standjes rondreden. En omdat vrachtwagens, stadsbussen, trailers en containertrucks gewoon te zwaar zijn om in de berm te duwen.

Tijdens zo’n ritje wordt er wel iets van de geest en het lichaam gevraagd. De tussenwervelschijven doen hun best om een hernia te voorkomen. De spieren in de handen, armen en benen vinden het een uitdaging om de rest van het lijf op dezelfde plek in het taxietje te houden. De rijkelijk vloeiende adrenaline en toegenomen hartslag worden door het ‘Maak je maar geen zorgen’ kunstmatig in toom gehouden.

Moskou is een bijzondere stad, maar een taxi rit van het centrum naar het vliegveld Sheremetyevo is een attractie op hoog niveau. Met vele Russische krachttermen weet mijn opgewonden standje mij net op tijd af te leveren.

De gedachte dat er morgen een golfwedstrijd wacht op de Hoge Dijk heeft een buitengewoon verzachtende werking.

(verscheen juli 2007)

Lees de overige 33 columns. Bestel nu het boek ...

Lees de overige 33 columns. Bestel nu het boek ...